BurgerBelang Arnhem
← Terug naar nieuws
Illustratie milieuzone Arnhem
Raadsvragen

Autoluw Arnhem mag ouderen niet buitensluiten

Arnhem zet stevig in op duurzame mobiliteit, minder autoverkeer en een andere inrichting van de openbare ruimte. Dat kan waardevol zijn voor de leefbaarheid van de stad. Maar BurgerBelang Arnhem waarschuwt dat deze koers niet ten koste mag gaan van ouderen die afhankelijk zijn van bereikbaarheid, nabijheid en toegankelijk vervoer.

Voor veel ouderen is mobiliteit geen luxe, maar een voorwaarde om zelfstandig te kunnen blijven wonen. De auto is voor hen vaak niet zomaar een vervoermiddel, maar de manier om bij familie, zorgafspraken, winkels, wijkcentra, mantelzorg en sociale activiteiten te komen. Wanneer parkeerplaatsen verdwijnen, wijken autoluw worden ingericht of voorzieningen minder goed bereikbaar zijn, kan dat direct gevolgen hebben voor hun dagelijks leven.

Daarom heeft BurgerBelang Arnhem schriftelijke vragen gesteld aan het college. De fractie wil weten of de gemeente voldoende onderzoekt wat autoluwe maatregelen en parkeerbeperkingen betekenen voor ouderen, mensen met een beperking, mantelzorgsituaties en inwoners zonder goed alternatief vervoer.

Een stad kan pas echt inclusief zijn als niet alleen wordt gekeken naar duurzaamheid en verkeersreductie, maar ook naar sociale toegankelijkheid. Kunnen ouderen nog zelfstandig naar de winkel? Kunnen zij hun sociale contacten onderhouden? Kunnen zij zonder grote drempels naar zorgvoorzieningen of activiteiten in de wijk? Dat zijn geen bijzaken, maar kernvragen voor een gemeente die zegt eenzaamheid te willen tegengaan.

BurgerBelang Arnhem vraagt het college daarom om bij toekomstige mobiliteitsmaatregelen standaard een ouderen- en toegankelijkheidstoets toe te passen. Ook wil de fractie dat de gemeente de gezamenlijke effecten onderzoekt van parkeerdruk, autoluwe maatregelen, verdwijnende voorzieningen, afstand tot bushaltes en fysieke toegankelijkheid. Juist de optelsom van die factoren kan ouderen in de praktijk beperken.

Arnhem vergrijst de komende jaren verder. Dat vraagt om beleid dat rekening houdt met inwoners die minder mobiel, minder digitaal vaardig of afhankelijker van anderen zijn. Mobiliteitsbeleid mag niet impliciet uitgaan van de fitte inwoner die gemakkelijk fietst, loopt, een deelauto gebruikt of alles digitaal regelt.

BurgerBelang Arnhem vindt dat ouderen en ouderenorganisaties veel nadrukkelijker moeten worden betrokken bij plannen voor mobiliteit en herinrichting. Niet achteraf, wanneer de straat al is aangepast, maar vooraf, wanneer keuzes nog kunnen worden bijgesteld.

Een duurzame stad is belangrijk. Maar een stad die ouderen sociaal isoleert, is niet duurzaam. Arnhem moet bereikbaar blijven voor iedereen.

Raadsvragen over mobiliteit en ouderen (PDF)